Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
21.05.2011 10:09 - НЕСТИНАРСТВОТО...
Автор: umma Категория: Други   
Прочетен: 3575 Коментари: 2 Гласове:
15


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg

image

Св. Св. Константин и Елена -
иконопис от църквата "Св. Георги" в Кремиковския манастир.





Нестинари разговарят с мъртвите на Св. Константин и Елена

автор: Д-р Валентина Динева


В Странджа
от поколения се предава традицията
за танц върху жаравата


21 май християнската църква е отредила за почит на Светите равноапостоли император Константин Велики и майка му Елена. По време на тяхното царуване през 313 г. християнството става официална господстваща религия в обширната Римска империя. Константин започва усилено строителство на християнски църкви и манастири. През неговото управление се свиква и Първият вселенски събор в Никея (325 г.), който осъжда арианската ерес. Царица Елена посещава Йерусалим, открива животворния кръст Господен и издига много църкви в града, във Витлеем и в Елеонската планина.

У нас народният култ към св. Константин и св. Елена е много силно развит в Странджа планина, където празника им наричат Костадиновден. За него е характерен обичаят игра върху огън, наричан нестинарство и изпълняван от българското и гръцкото население в Странджа до 1912/13 г. До 60-те години на ХХ в. се среща в с. Българи в източната част на Странджа планина, където в наши дни се възобновява. Нестинари ставали мъже и жени от едни и същи родове и така нестинарството се предавало по наследство. За главна нестинарка се избира най-възрастната жена, чиято къща наричат „конак” или „столнина” и се приема за свята. В нея има параклис на св. Константин и св. Елена, където в червени калъфи, наричани ризи, се пазят техните свещени икони. Тук е и свещеният нестинарски тъпан, който се използва само при игрите върху огън.

Сутринта на празника на св. Константин и св. Елена всички заедно с тъпанджиите се събират в конака. Главната нестинарка ги гощава и ги отвежда в параклиса при иконите, които прекадява. После шествието тръгва към аязмото на светците край селото, като най-младият нестинар носи иконата на св. Константин, окичена с цветя. Носят и църковните хоругви и другите икони. Шествието се придружава и от тъпана и гайдата. Когато стигнат определеното място, свещеникът отслужва литургия и благославя донесените курбани - обреден хляб, сирене, печени овни, шилета. Започва веселие, „панагир”- извиват се хора, пеят се песни, организират се борби и състезания. Когато се мръкне, всички се връщат в селото, където на мегдана през целия ден е горял огън, от който е останала само жаравата. Гайдата и тъпанът засвирват „нестинарска свирня” и в такт с нея нестинарите обикалят около огъня. Един по един биват „прихващани”, „прифащани” (изпадат в екстаз) и нагазват с боси крака в жаравата. Пред себе си държат иконата на св. Костадин, стъпват ситно-ситно и от устата им се отронва „въх-въх”. У нестинарите желанието да влязат в огъня и да играят било толкова неудържимо, че ако някой се опитвал да ги спре, те се поболявали и скоро умирали.

По време на танца, „прихванати” от светците, нестинарите установявали контакт с тях, разговаряли с мъртвите и правели пророкувания. Старите хора си спомнят как нестинарки са предсказвали бедствия и войни. Нестинари разказвали, че когато стъпват върху жаравата, виждат пред себе си св. Костадин, който със стомна в ръка гасял въглените под краката им. Удивително е, че след края на танца участниците в него нямат изгаряния или рани по ходилата. След като играта свърши, нестинарите връщат в конака иконите и тъпана, за да ги извадят пак след една година.

Произходът на този интересен обичай и до днес остава неизяснен. Има предположения, че българите са го възприели от гърците, както и че е остатък от обичаите на късноантичното тракийско население или идва от прабългарското шаманство.


В Южна България св. Елена се приема за повелителка на градушката и се почита за предпазване от нея. Според народните представи „Еленка носи в ръкава на бялата си риза градушката”, а според друг вариант на този мит - под престилката, в пояса си, в чувал или в кошове и я пуска оттам тогава, когато иска да накаже хората за това, че не я почитат. Смята се, че „Елена и Костадинка са две сестри”. В Родопите знаят, че града: ”Сирница го подсирва, Тодорица го мята, а св. Елена в ръкава го носи”. В народна песен се пее:
„Сестро Еленке, Еленке,
горе си дигни ръкава,
да минем Кърла ниви големи,
да минем, да не ги убием,
че той сиромаси гледа
и сираци изхранва”.

Денят на св. Елена и св. Костадин се счита за „хаталия”, за лош ден и на него нищо не трябва се работи, за да не се разсърди светицата. В Родопската област Костадиновден е празник, почитан от овчарите и се нарича „Предой”, „Мандра”, или „Отбив” и тогава овчарите доят овцете и отлъчват агънцата от майките им. Устройват се общи трапези край къшлите. Костадиновден е известен в тракийските села като „Кърчана” и се знае, че на този ден слънцето пече много силно. Затова прибират добитъка в оборите, за да не „кърчаняса”, т.е. да не слънчаса.


На 21 май имен ден имат всички, носещи имената Константин, Костадин, Костадинка и Елена, Еленко.



Гласувай:
15



1. malchaniaotnadejda7 - Здравей, Umna!:)
21.05.2011 11:36
Обичам този манастир... Беше ни тежко като бяхме там, та така и не съм запомнила тази икона. Забележителна е! Благодаря ти... Поздрави за постинга!
цитирай
2. virtu - Да е честит празника им !
21.05.2011 11:36
Ще се провеждат ли пак нестинарски игри?
цитирай
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене

За този блог
Автор: umma
Категория: Други
Прочетен: 1619426
Постинги: 738
Коментари: 932
Гласове: 4263
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930